22 Ağustos 2013 Perşembe

Susamlı Küçük Ekmek ( El Yapımı )





























 Uzun zamandır sessiz kaldım. Elimde çok tarif birikti ama ayrıntıcılığım yüzümden bir türlü içime siner hale getirip yayınlayamıyorum. Bu tarifi de evde "ne yapsam" diye dolandığım bir gün annemin ekmeklerini yaptığı maya gözüme ilişince denedim. Tarif ambalajın üstündeydi ve "Ya ben hamur işini beceremiyorum" dediğim bir anda. "Denemeden bilemezsin! Belki bu sefer olur" dedim. İyi ki demişim. Tarifte oranlar güzel, her şey net ancak benim gibi bir kontrol manyağı için yeterli değildi. Oldukça uzun sürüyor yapmaı ama eşimin yüzündeki ifadeye değerdi... Deneyin derim!!!!
 
Şimdi tarifte sıkıntı yaşamamanız için sizden ricam linke tıklayıp http://celikkizmutfakta.blogspot.com/2012/03/baslarken.html yazımı okumanız. Ama daha önce okuduysanız zaten neden bahsettiğimi biliyorsunuzdur. Hadi tarife... 

** Bu tarifte ölçü konusunda çok sıkıntı yaşamayacaksınız. Bu yazıyı okumasanız da olur ;))



SUSAMLI KÜÇÜK EKMEK ( EL YAPIMI )


KAÇ KİŞİYE YETER?
·         Tam sekiz adet 100 gr.lık küçük ekmek çıkıyor. Tabi daha küçük, yuvarlak ya da oval... dilediğiniz şekilde yapabilir sadece pişirme süresine dikkat edersiniz olur biter.

TAHMİNİ HAZIRLANMA SÜRESİ:
** Bu ekmek lezzetiyle muhteşem ancak uzun sürede sofrada oluyor.
Ön mayalanma 2 saat (120 dk.)
Yoğurma 10 dk.
Dinlenme 20 dk.
Şekil verme ve tepsiye hazırlama 5-10 dk.
Son mayalanma 40 dk.
Pişirme 15-20 dk.
TOPLAM:  3 saat 40 dakika

NE LAZIM?
  • 1 + 3,5 yani toplamda 4,5 bardak un (Tamamı 540 gr un)
  • 100 ml. Su (200 ml.lik bardağın yarısı ya da bir küçük çay bardağı)
  • 2 yemek kaşığı bal
  • 2 tatlı kaşığı aktif kuru ekmek mayası
  • 100 ml. süt (200 ml.lik bardağın yarısı ya da bir küçük çay bardağı) *Süt yarım yağlı olabilir.
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • 3 çorba kaşığı zeytinyağı
  • 1 yumurta sarısı
Üzeri için:
  • Biraz su ** Ekmeklerin üzerine sürmek için
  • 1 yumurta ( çırpın)
  • Yaklaşık 1 çay bardağı susam (Dilerseniz...)
NASIL YAPARIZ?
*** Ekmeği yapmaya başladığınızdan fırına atana kadar geçen sürede havanın sıcak ya da soğuk olması ekmeğinizi etkileyecektir. Ben sıcak bir yaz günü hava yaklaşık 30 derecede iken yaptım. Kışın yapsam kesinlikle hamuru üşütmemek için elimden geleni yapardım. Siz de bunu hatırınızda tutun...

1-      Unun 1 su bardağını (120 gr un) 1 çay bardağı su, maya ve bal ile karıştırın. O kadar cıvık ve ele yapışan bir hamur olacak ki... Üzerini bir bezle örtün ve tam 2 saat bekleyin.
 

2-       Hamura baktığınızda neredeyse iki-üç katı olduğunu ve göz göz olduğunu göreceksiniz. Doğru yoldasınız... Şimdi kalan unu eleyin ve yarım bardağını ayırın bir köşeye. Unu ve listede kalan tüm malzemeyi bu göz göz kabarmış una ekliyoruz ve bir güzel yoğuruyoruz. Gerekirse ayırdığımız yarım bardak unu da ekleyeceğiz. Sonuçta homojen ve yapışkan olmayan ve zor yoğurulmuş olsa da kolay şekil alan bir hamurumuz olacak... Fotoğraflarda gördüğünüz üzere ben unu birden bire boca etmek gafletinde bulunduğum için hamurum birazcık sert; sizin ki öyle olmasın diye un konusunda dikkatli olun ;))) Şimdi bu hamuru da üzerini örtüp 20 dk. dinlendiriyoruz. 
 
3-      Artık hamurumuzu 8 eşit parçaya bölebiliriz. ( Her biri yaklaşık 100 gr.lık hamur parçaları...)

4-      Hamurlara dilediğimiz şekli veriyoruz ve parmaklarımızla üstlerine biraz su sürüyoruz. Sonra çırpılmış yumurtadan sürüyoruz ve ekmeğimizi susama batırıyoruz. Tepsiye diziyoruz hepsini. O kadar heyecanlıydım ki biri başka biri başka şekil ekmeklerimin hihihih...
  
5-      Dilerseniz -ki ben tavsiye ederim- bıçakla ekmeklerin üzerine çizik atın.

6-      Şimdi yine soğuk olmayan bir yerde hatta mümkünse daha önce ekmeği mayaladığınız yerde tepsiyi 40 dk. daha mayalanmaya bırakacağız ve göreceksiniz bıçakla kestiğiniz yerle daha da derinleşecek ve hamur şişecek veeee fırına atacağız.

7-      Bu arada fırınınızı 220 C derecede alt üst ısıtmaya başlayın ki süre bitiminde hemen ekmekleri pişirmeye başlayalım.

 

**Babamdan harika bir tavsiye: “Fırının içine fırına dayanıklı bir kapla oda sıcaklığında su koy. Böylece ekmeğin kabuğu sert değil,
 çıtır çıtır olur.”





8-      Ekmekleri 15-20 dk. pişirin. Fırından çıkarın... Gerisini bilirsiniz artık...
Bu arada benim ekmeklerimin şekli bambaşka olmuş değil mi? Bu da benim el beceriksizliğim olsa gerek ;))))

Afiyet bal olsun susamlı susamlı ;)))


2 yorum:

  1. Susamli ekmekcikler coook lezzetli görünüyorlar..
    Calibe

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öylelerdi ;)) Sizin de simitleriniz leziz mi lezizzzzz!

      Sil

DMCA.com Protection